Vardagsfabler - Verkligheten på riktigt

tisdag, mars 27, 2007

Girlie

Jag vet, jag är sen, give it to me liksom. Efter att ha jobbat som ett svin varje dag och kväll jag har varit hemma blev man en smula trött. Efter att ha haft min första lediga hemmakväll på säkert en månad i fredags...var det inte utan att man blev lite villrådig, vilse och sjukt rastlös. Jag visste inte vad jag skulle ta mig till och somnade således vid elva en fredagkväll. Starkt jobbat liksom.

Meeeeeee nu var det ju inte det som irriterade mig. Det var något helt annat. Jag konstaterade ju förra gången att jag älskade Sverige. Det stämmer ju, men att jag inte gillar Svenskar speciellt mycket, då det är de som sabbar hela skiten med detta lilla land. En av de främsta anledningarna att detta Svensk-förakt har väckts till liv är denna lilla debatt. Det stämmer. Glassen Girlie. En glass som blev ett nationellt problem över en natt.

Anledningen till att denna glass blev ett nationellt problem är det faktum att vi Svenskar inte under några omständigheter tillåts att ha egen fri vilja, eller egen urvalsprocess. Glassen Girlie är nämligen en styggelse utan dess like om man ska tro belackarna. Debatten handlar om huruvida GB hjälper till att förstärka typiska könsroller, såsom att tjejer/kvinnor/flickor/damer/kärringar/tantfarbröder ska gilla rosa och glittersmink. Att pissglassen heter Girlie har folk, enligt Aftonbladets länk, inte så mycket mot. Vilket får mig att undra lite.

Om det nu är så att en rosa glass med glittersmink vid namn Girlie förstärker typiska könstereotyper, varför ska man då göra glasshelvetet mer neutralt? Kan man inte döpa om Girlie till Rosa Glassen eller vad fan som helst, och därmed anspela på alla som gillar rosa...vilket alla vet att killar faktiskt också gillar rosa, även utan att de gillar att stuva andra killar (fakta).

Fan förbjudet att människor rent generellt väljer själva vilken glass de vill köpa till sig själva eller sina barn. Visst går det att gnälla om könsstereotyper, men att gnälla om en glass känns väl som att man siktar lite åt fel håll? Detta är precis som den gången då Centrum mot rasism (ett av detta lands STÖRSTA slöeri med skattepengar någonsin) gnällde över det uppenbara rasistiska budskapet bakom Nogger Black och 88:an. Samma Centrum mot rasism som sedan gnällde på att afrikanska masaj-krigare var i sverige och betedde sig afrikanskt.

Svenskarna kunde ju bli negativt inställda till afrikaner. Nä...svenskar är till största delen en samling jävla fåntrattar. Den som argumenterar mot mig kvalar automatiskt in i den gruppen.

1 Comments:

  • Folk får ju säga vad de vill men jag tycker iallafall att glassen girlie är ett hälsoproblem girlie framhäver ju inte bara vilket kön den är riktad till det framhäver ju även åldersgruppen det framhäver ju att den är riktad till en ung människa ska det verkligen behövas? de behöver inte tillverka sötsaker som är riktade till barn överhuvudtaget för att barn äter sötsaker ändå de ser ju när de vuxna stoppar i sig det och jag tror knappast en behöver anstränga sig särskilt mycket för att de ska tycka om det om de så får en helvit glass så äter de den med god aptit.

    By Anonymous Anonym, at lör sep. 30, 05:17:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home